Suzuki DF 25 ARL - UTGÅTT
Bränsleinsprutning
Suzuki var först med att introducera bränsleinsprutning i denna storlek på utombordsmotorer. Suzukis ingenjörer har gjort ett otroligt jobb med att utveckla detta system utan att addera oönskat utrymme eller vikt. Systemkomponenterna, däribland en inbyggd högtrycksbränslepump, spjällhus, bränslekylare, ångseparator och bränsleinjektor har konstruerats om och är nu nedskalade versioner av av komponenter som finns Suzukis stora motorer. Systemet drivs batterilöst, ytterligare en industriledande funktion som är först i klassen. Detta ger användaren snabbare starter, smidigare gång och högre acceleration i alla förhållanden utan att något batteri behövs (batteri används till elstartade modeller)
Multi-Point sekventiell elektronsik bränsleinsprutning
Suzuki var första tillverkaren som använde multi-point sekventiell elektronisk bränsleinsprutning i fyrtakts utombordare. Det är nu standardfunktion som ger snabbare starter och jämnare acceleration för alla Suzuki utombordare.
Lean Burn
Bränsleekonomi är viktigt för alla båtägare. Suzukis Lean Burn Fuel Controll teknologi är utvecklad för att spara bränsle både vid låga hastigheter och upp i marschfart. Detta genom att förutspå bränslebehovet enligt driftförhållandena och förser motorn med optimerad bränsle/luft blandning.
Förskjuten vevaxel
Genom att placera vevaxeln lite utanför centrum av cylindern minskas sidotrycket mot cylinderväggen då kolven rör sig upp och ner i cylindern. Resultatet blir en mjukare kolvrörelse, vilket förbätrer arbetseffektiviteten.
Rullvipparmar
För att öka motorns drifteffektivitet har Suzukis ingenjörer använt rullar med interna lager på kamaxelns glidyta. Detta minskar friktionen i vipparmen och skapar en mer mekaniskt effektiv motor.
Vad följer med till motorn:
DF25ARL Lång rigg
Reglagebox med nyckelstart (reglagekabel gas och växel ingår ej)
Kabelstam till reglagebox
Batterikabel (ringkabelsko)
25L Bränsletank med slang
Manual
Garanti
7 års garanti på Suzuki utombordsmotorer. Vår nya garanti innebär ett bekymmersfritt ägande och trygghet för dig som kund. Många yrkesanvändare såsom t.ex. fiskeguider och ribcharterföretag, väljer Suzuki utombordare på grund av driftsäkerheten och prestandan.
Läs mer om Suzuki 7 års garanti här:
Miljömärkning
Euro 1 Emissions Standards (EU direktiv 2003/44/EC)
Detta märke representerar anpassningen för de EU-direktiv som gäller avgas- och bullernivå.
EU-direktiven är satta av EU parlamentet och Rådet. Denna standard började gälla från den 1 januari 2006. De utombordsmotorer som uppfyllde emissionsstandarden för 2005 inkluderas även under denna klassificering.
CARB trestjärnig och tvåstjärnig
Stjärnmärkena representerar motorer som håller kraven från California Air Resources Board´s (CARB) 2008 emissionstandard. Det tvåstjärniga märket betyder att motorn håller kraven från 2004. CARB 2008 (trestjärnig) och CARB 2004 (tvåstjärnig) håller 65% respektive 20% lägre emissions än EPA 2006 standarden. Samtliga 2007 års modeller uppfyller kraven för CARB 2008.
Rigglängd
Rätt rigglängd behöver för att propeller och motorns vattenpump ska fungera riktigt och att du ska kunna nyttja motorns prestanda på ett riktigt sätt. Man väljer inte rigglängs efter vattendjupet vid båtplatsen.
Akterspegelns höjd är ett enkelt sätt att faställa om båten behöver en lång eller kort rigg på motorn. Givetvis spelar utformning på botten och typ av båt in på val av rätt längd men utgångsregeln är höjden på akterspegeln.
Akterspegels höjd upp till 434 mm ( under 40 cm ) - Kort rigg
Akterspegels höjd upp till 561 mm ( över 40 cm ) - Lång rigg
Är akterspegels höjd ingen bra måttstock, som på segelbåtar med motorfäste i aktern ( nästa alltid lång rigg till segelbåt ) är tum regeln att antikavitationsplattan ska vara minst 100mm under vattenytan.