Suzuki DF 140 ATX - UTGÅTT
Effektivt kompakt
En motor behöver inte vara en jätte för att vara effektiv och stark. Här är modellen som bevisar det. DF 140 har en rak fyrcylindrig motor med framskjuten vevaxel. Motorblocket är därigenom framflyttat och ger en bättre tyngdpunktsbalansering på akterspegeln. Motorns styrka och utväxlingen hos den kraftfulla slutväxeln ger dig en massiv acceleration och en högvarvsprestanda som får dig att häpna.
Lean Burn kontrollsystem
För att dra så mycket nytta som möjligt av varje droppe bränsle utvecklade Suzukis ingenjörer det så kallade LeanBurn systemet, som låter motorn arbeta med en magrare eller en tunnare bränsleblandning. Systemet kontrollerar luft/bränsle blandningen genom att förutsäga bränslebehovet med ledning av driftförhållanden. Systemet ger fördel över ett brett arbetsområde med tydliga bränsle besparingar från lågvarv till marschfart.
O2 sensor
O2 sensorn feedback control system hållaer avgas utsläpp renare och stabilare. Genom att kontrollera bränsle luftblandning optimeras bränsleförbrukningen vid alla varvtal.
Förvandla kraft till snabbhet
Suzukis 4-cyl. radmotorer använder sig av en låg utväxling för att kunna driva större propellrar. Kombinationen av stor propeller och låg utväxling ger rikligt med vridmoment, effektiv acceleration och fantastisk toppfart
Utrustning som ökar prestanda
Suzukis 4-cyl. radmotorer är kraftfulla och pålitliga tack vare teknologi i toppklass som är optimerad för hög prestationsförmåga. DF 140 förfogar över Suzukis multi-point elektroniska bränsleinsprutning, dubbla överliggande kamaxlar (DOHC) med fyra ventiler per cylinder, ett avstämt och vattenkylt insugningsrör. Suzukis beprövade förskjutna drivaxel och tvåstegs kamaxeldrivning.
En hel skeppslast med utrustning
Utomordentliga egenskaper som vevaxel av gjutjärn i ett stycke, 4-2-1-avgasrör, utprovat i tävlingar, datorstyrd bränsleinsprutning och omsorgsfull hänsyn till varje detalj säkerställer att din Suzuki ger beständig prestanda vid nästan vilken fart, temperatur och lufttryck som helst. Vi gör körandet enkelt, så du kan koncentrera dig på att njuta.
Häftig acceleration
En slutlig utväxling på 2,59:1 tillåter användande av en stor propeller för den perfekta kombinationen av acceleration och fart. Du kan också lita på rikligt med vridmoment med kraftfull slutlig utväxling. Så snart de är i gång, ger dig denna motor otrolig prestanda i många timmar.
Förpackningen innehåller
DF 140
Reglagebox / sidomonterat eller toppmonterat
Suzukis Analoga instrument
Elektrisk kabelanslutning till batteri, reglagebox och instrument
Propeller
Verktygsats
Svensk Manual
Garanti
7 års garanti på Suzuki utombordsmotorer. Det innebär att du kan vända dig till vilken auktoriserad Suzuki återförsäljare eller verkstad som passar dig. Att äga en motor med Suzuki 7 års garanti innebär att du får tillgång till servicemeddelanden, åtgärder, information eller goodwill som du inte kan få nytta av på annat sätt. Suzuki 7 åriga garanti innebär ett bekymmersfritt ägande och trygghet för dig som kund. Många yrkesanvändare såsom t.ex. fiskeguider och ribcharterföretag, väljer Suzuki utombordare på grund av driftsäkerheten och prestandan.
Miljömärkning
Euro 1 Emissions Standards (EU direktiv 2003/44/EC)
Detta märke representerar anpassningen för de EU-direktiv som gäller avgas- och bullernivå.
EU-direktiven är satta av EU parlamentet och Rådet. Denna standard började gälla från den 1 januari 2006. De utombordsmotorer som uppfyllde emissionsstandarden för 2005 inkluderas även under denna klassificering.
CARB trestjärnig och tvåstjärnig
Stjärnmärkena representerar motorer som håller kraven från California Air Resources Board´s (CARB) 2008 emissionstandard. Det tvåstjärniga märket betyder att motorn håller kraven från 2004. CARB 2008 (trestjärnig) och CARB 2004 (tvåstjärnig) håller 65% respektive 20% lägre emissions än EPA 2006 standarden. Samtliga 2007 års modeller uppfyller kraven för CARB 2008.
Rigglängd
Rätt rigglängd behöver för att propeller och motorns vattenpump ska fungera riktigt och att du ska kunna nyttja motorns prestanda på ett riktigt sätt. Man väljer inte rigglängd efter vattendjupet vid båtplatsen. Följ båt tillverkarens rekommendrad rigglängd. Om du inte kan finna den följar här några riktlinjer för val av motor rigg.
Båtens akterspegelns höjd är ett enkelt sätt att faställa om båten behöver en lång eller kort rigg på motorn. Givetvis spelar utformning på botten och typ av båt in på val av rätt längd men utgångsregeln är höjden på akterspegeln.
Akterspegels höjd upp till 400 mm ( under 40 cm ) - Kort rigg
Akterspegels höjd över 400 mm ( över 40 cm ) - Lång rigg
Motorns akterspegelshöjd är ett annat sätt att mäta sig fram till rätt rigglängd. Då används nedanstående formel.
Kort rigg - Motorns akterspegelshöjd upp till 416mm
Lång rigg - Motorns akterspegelshöjd 416mm - 521mm
Extra lång rigg - Motorns akterspegelshöjd 521mm - 556mm
Ultra lång rigg - Motorns akterspegelshöjd 556mm - 622mm
På moderna båtar är det ganska vanligt att man "hissar" motorn för maximal prestanda. Det innebär att antikavitationsplanet hamnar över akterspegelns nedersta punkt. I vissa fall upp så mycket som 30mm. Följ båttillverkarens rekomendationer.