Suzuki DF 50 ATL
Kompakt
Suzukis ingenjörer är kända för att ha konstruerat några av de mest kompakta fyrtaktarna i sina respektive klasser. Med denna nya generation fyrtaktare började de om och designade varje del och varje komponent från början. Därmed drog de nytta av den kunskap och de tekniska framsteg som har tillkommit under det sista årtiondet och skapade ändå lättare, än mer kompakta utombordare.
Lean Burn kontrollsystem
För att dra så mycket nytta som möjligt av varje droppe bränsle utvecklade Suzukis ingenjörer det så kallade LeanBurn systemet, som låter motorn arbeta med en magrare eller en tunnare bränsleblandning. Systemet kontrollerar luft/bränsle blandningen genom att förutsäga bränslebehovet med ledning av driftförhållanden. Systemet ger fördel över ett brett arbetsområde med tydliga bränsle besparingar från lågvarv till marschfart.
Suzuki Easy Start snabbstartsystem
Med Suzukis Easy Start System, snabbstarten, vrider du bara nyckeln och släpper. Startmotorn tar hand om resten och förblir i gång tills utombordsmotorn startar. Mjukare och bättre start med Easy Start System ger dig bättre förbränning och bränsleekonomi.
Mekaniskt effektiv design
Suzukis ingenjörer har tagit fram konstruktioner för att begränsa mekaniska förluster som en väg till förbättrad effekt. En speciellt utvecklad oljepump ger större mekanisk effektivitet, vilket tillåter oljan att flyta genom smörjningssystemet med mindre motstånd. Detta i samband med förminskad mekanisk förlust i andra delar av motorn medverkar till bättre bränsleekonomi.
Självjusterande kamaxelkedja
Suzukis självjusterande kamaxelkedja finns med på alla modeller i det här segmentet. Kedjan ligger i oljebad och förfogar över en automatisk hydraulisk spännare som ser till
att den alltid är korrekt inställd och därmed underhållsfri i drift.
Suzuki Multi Funktions Instrument (SMG4)
Suzuki digtala instrumet levererar information från motor i digital eller anlog visning med dag eller natt display. En rad data kan visas i instrumentet som varvtal, trim vinkel, bränsleförbrukning mm.
Funktioner som Trolling Mode och Automatic Trim (vissa modeller) finns nu redan i instrumentet. På baksidan instrumentet finns en NMEA 2000 kontakt för anslutning till ett NMEA 2000 nätverk för att dela data i nätverket.
Suzuki Marine Produkt Katalog 2023 Engelska (undatag kan förekomma för EU marknad)
Förpackningen innehåller
DF 50
Reglagebox / sidomonterat eller toppmonterat
Suzuki Multfunktionsinstrument (Går även att få med analoga instrument)
Elektrisk kabelanslutning till batteri, reglagebox och instrument
Trycktank 25L & Slang
Propeller
Verktygsats
Svensk Manual
Garanti
7 års garanti på Suzuki utombordsmotorer. Det innebär att du kan vända dig till vilken auktoriserad Suzuki återförsäljare eller verkstad som passar dig. Att äga en motor med Suzuki 7 års garanti innebär att du får tillgång till servicemeddelanden, åtgärder, information eller goodwill som du inte kan få nytta av på annat sätt. Suzuki 7 åriga garanti innebär ett bekymmersfritt ägande och trygghet för dig som kund. Många yrkesanvändare såsom t.ex. fiskeguider och ribcharterföretag, väljer Suzuki utombordare på grund av driftsäkerheten och prestandan.
För att sköta din motor på bästa sätt och för att garantierna skall gälla, är det viktigt att du servar din motor enligt serviceschemat hos en auktoriserad Suzuki Marin-verkstad. Första servicen skall göras efter 20-drifttimmar eller under första säsongen. Därefter ska servicen utföras var 100:e drifttimme eller en gång/år. Gärna i samband med upptagningen på hösten.
Rigglängd
Rätt rigglängd behöver för att propeller och motorns vattenpump ska fungera riktigt och att du ska kunna nyttja motorns prestanda på ett riktigt sätt. Man väljer inte rigglängd efter vattendjupet vid båtplatsen. Följ båt tillverkarens rekommendrad rigglängd. Om du inte kan finna den följar här några riktlinjer för val av motor rigg.
Båtens akterspegelns höjd är ett enkelt sätt att faställa om båten behöver en lång eller kort rigg på motorn. Givetvis spelar utformning på botten och typ av båt in på val av rätt längd men utgångsregeln är höjden på akterspegeln.
Akterspegels höjd upp till 400 mm ( under 40 cm ) - Kort rigg
Akterspegels höjd över 400 mm ( över 40 cm ) - Lång rigg
Motorns akterspegelshöjd är ett annat sätt att mäta sig fram till rätt rigglängd. Då används nedanstående formel.
Kort rigg - Motorns akterspegelshöjd upp till 416mm
Lång rigg - Motorns akterspegelshöjd 416mm - 521mm
Extra lång rigg - Motorns akterspegelshöjd 521mm - 556mm
Ultra lång rigg - Motorns akterspegelshöjd 556mm - 622mm
På moderna båtar är det ganska vanligt att man "hissar" motorn för maximal prestanda. Det innebär att antikavitationsplanet hamnar över akterspegelns nedersta punkt. I vissa fall upp så mycket som 30mm. Följ båttillverkarens rekomendationer.