Suzuki DF 250 APXX
Suzuki is proud to announce the launch of its new V6 DF250AP outboard to the world’s marine markets. The DF250AP offers the same technology and innovations as Suzuki’s flagship DF300AP, which won the 2012 NMMA (National Marine Manufacturers Association) Innovation Award.
The most notable of its features is Suzuki Selective Rotation. Utilising special gearing built into the lower unit and a switch connected to a circuit inside the engine compartment, this exclusive technology allows the outboard to operate in either regular or counter rotation mode.
Also found on the DF250AP are the Suzuki Lean Burn Control System, an intelligent fuel management system that delivers remarkable fuel efficiency, and Suzuki Precision Control, a fly-by-wire control and shift system that controls fuel and air flow electronically, improving fuel economy over a wider range.
Add to that the big V6 power of a 4.0-litre engine and you have an outboard that delivers the ultimate in efficiency and power.
DF250AP – Main Features
- 4.0-litre V6 engine features a 24-valve double overhead cam and VVT (Variable Valve Timing) to deliver plenty of power and torque.
- New lower unit features the Suzuki Selective Rotation System, which integrates both regular and counter-rotation gears allowing the engine to be programmed to operate in either direction.
- Suzuki’s Precision Control (Electronic Throttle and Shift System) offers smooth and positive gear operation.
- Suzuki’s Lean Burn Control System allows engine operation on a leaner, more efficient fuel mixture and delivers its benefits over a wide operating range.
- An O2 Sensor Feedback Control System controls the air to fuel ratio across the engine’s entire operating range, optimising fuel consumption for cleaner, more stable emissions.
- Two-way water inlet increases water flow for greater cooling efficiency and shallow water operation.
- Suzuki Troll Mode System offers finer control over engine speed at low rpm and is available as an optional extra.
Suzuki Marine Produkt Katalog 2023 Engelska (undatag kan förekomma för EU marknad)
Förpackningen innehåller
DF 250 APXX
Elektroniska Reglage DBW, sidomonterat eller toppmonterat
Suzukis Digitala instrument
Suzuki Security System (startspärr)
Elektrisk kabelanslutning till batteri, reglagebox och instrument
Rostfri Propeller
Verktygsats
Svensk Manual
Garanti
7 års garanti på Suzuki utombordsmotorer. Det innebär att du kan vända dig till vilken auktoriserad Suzuki återförsäljare eller verkstad som passar dig. Att äga en motor med Suzuki 7 års garanti innebär att du får tillgång till servicemeddelanden, åtgärder, information eller goodwill som du inte kan få nytta av på annat sätt. Suzuki 7 åriga garanti innebär ett bekymmersfritt ägande och trygghet för dig som kund. Många yrkesanvändare såsom t.ex. fiskeguider och ribcharterföretag, väljer Suzuki utombordare på grund av driftsäkerheten och prestandan.
För att sköta din motor på bästa sätt och för att garantierna skall gälla, är det viktigt att du servar din motor enligt serviceschemat hos en auktoriserad Suzuki Marin-verkstad. Första servicen skall göras efter 20-drifttimmar eller under första säsongen. Därefter ska servicen utföras var 100:e drifttimme eller en gång/år. Gärna i samband med upptagningen på hösten.
Rigglängd
Rätt rigglängd behöver för att propeller och motorns vattenpump ska fungera riktigt och att du ska kunna nyttja motorns prestanda på ett riktigt sätt. Man väljer inte rigglängd efter vattendjupet vid båtplatsen. Följ båt tillverkarens rekommendrad rigglängd. Om du inte kan finna den följar här några riktlinjer för val av motor rigg.
Båtens akterspegelns höjd är ett enkelt sätt att faställa om båten behöver en lång eller kort rigg på motorn. Givetvis spelar utformning på botten och typ av båt in på val av rätt längd men utgångsregeln är höjden på akterspegeln.
Akterspegels höjd upp till 400 mm ( under 40 cm ) - Kort rigg
Akterspegels höjd över 400 mm ( över 40 cm ) - Lång rigg
Motorns akterspegelshöjd är ett annat sätt att mäta sig fram till rätt rigglängd. Då används nedanstående formel.
Kort rigg - Motorns akterspegelshöjd upp till 416mm
Lång rigg - Motorns akterspegelshöjd 416mm - 521mm
Extra lång rigg - Motorns akterspegelshöjd 521mm - 556mm
Ultra lång rigg - Motorns akterspegelshöjd 556mm - 622mm
På moderna båtar är det ganska vanligt att man "hissar" motorn för maximal prestanda. Det innebär att antikavitationsplanet hamnar över akterspegelns nedersta punkt. I vissa fall upp så mycket som 30mm. Följ båttillverkarens rekomendationer.