Suzuki DF 115 BTGX
Nu med uppdaterat insug samt höjd kompression vilket ger bättre prestanda, högre toppfart, bättre acceleraration samt lägre bränsleförbrukning. Även en ny kraftigare generator på 40A med förbättrad laddkapicitet på framförallt tomgång och låga varvtal.
Det blir även lättare att byta oljefilter då det är åtkomligt genom att bara lyfta motorkåpan. Det sitter även ett spillskydd där som gör att ev oljespill inte rinner ner på marken eller i sjön.
Motorerna får även ett nytt insug med bättre vattenavskiljning plus en resonanskammare som sänker det redan låga insugsljudet.
Förbättrat smörjning i växelhuset sänker temperaturen på oljan och ökar livslängden på drev.
Lean Burn kontrollsystem
För att dra så mycket nytta som möjligt av varje droppe bränsle utvecklade Suzukis ingenjörer det så kallade LeanBurn systemet, som låter motorn arbeta med en magrare eller en tunnare bränsleblandning. Systemet kontrollerar luft/bränsle blandningen genom att förutsäga bränslebehovet med ledning av driftförhållanden. Systemet ger fördel över ett brett arbetsområde med tydliga bränsle besparingar från lågvarv till marschfart.
Självjusterande kamkedja
Kamaxelkedjan löper i ett oljebad, vilket betyder att den aldrig behöver smörjas och den är utrustad med en automatisk hydraulisk spännare som hela tiden håller rätt spänning. Längre hållbarhet jämfört med remtyper av samma klass. Är dessutom underhållsfritt.
Förskjuten drivaxel
Motorn har en förskjuten drivaxel som sitter närmare akterspegeln vilket flyttar motorns tyngdpunk framåt. Detta minska vibrationer och ger en mer kompakt motor.
Tvåstegs utväxling
Detta system, som rymmer den förskjutna drivaxeln, har en enstegs utväxling mellan vevaxel och drivaxeln och en tvåstegs utväxling inuti växelhuset. Denna design ger en lägre utväxling och kraft att driva en propeller med stor diameter som i sin tur leder till hög verkningsgrad, god kursstabilitet och bättre acceleration.
Suzuki vattendetekteringssytem
Systement hjälper till att skydda motorn från vatten i bränslet med ett vattendetekteringsfilter som varnar föraren med både visuella och ljudliga varningar om det finns vatten i bränslet.
Tilt begränsare
Ett tilt begränsningssystem som förhindrar att motorn tiltas över en inställbar vinkel.
Suzuki Key less system/Security system
Nyckellöst startsystem som aktiveras med en fjärrkontroll och som även omfattat en elektronisk startspärr, ger ett mycket effektivt stöldskydd jämfört med ett normalt nyckelsystem.
Suzuki Multi Funktions Instrument (SMG4)
Suzuki digtala instrumet levererar information från motor i digital eller anlog visning med dag eller natt display. En rad data kan visas i instrumentet som varvtal, trim vinkel, bränsleförbrukning mm.
Funktioner som Trolling Mode och Automatic Trim (vissa modeller) finns nu redan i instrumentet. På baksidan instrumentet finns en NMEA 2000 kontakt för anslutning till ett NMEA 2000 nätverk för att dela data i nätverket.
Suzuki produktinformation PDF engelska DF115B och DF140B
Suzuki Marine Produkt Katalog 2023 Engelska (undatag kan förekomma för EU marknad)
Förpackningen innehåller
DF 115 BTGX
Elektroniska Reglage sidomonterat eller toppmonterat
Suzukis Digitala instrument
Elektrisk kabelanslutning till batteri, reglagebox och instrument
Propeller Aluminium - OBS Rostfri som på bilden är extrautrustning
Verktygsats
Svensk Manual
Specifikationer:
Body Color - Pearl Nebular Black or Cool White
Recommended Transom Height (inches)- L: 20 X: 25
Starting System - Electric
Weight LBS - L: 401 X: 412
Engine Type - DOHC 16-Valve
Fuel Delivery System - Multi Point Sequential Electronic Fuel Injection
No. Of Cylinders - 4
Piston Displacement inches (cc) - 124.7 (2044)
Bore X Stroke Inches (mm) - 3.40 x 3.50 (86 x 88)
Maximum Output HP - 115
Operating Range (RPM) - 5000-6000
Steering - Remote (Tiller Kit Optional)
Choke -N/A
Oil Pan Capacity quarts (liter) - 5.8 (5.5)
Ignition System - Solid State Electronic Ignition
Alternator - 12V 40A
Trim Position - Power Trim and Tilt
Gear Ratio - 2.59:1
Standard Propeller - Optional See Dealer
Propeller Selection - 15 - 26
Garanti
7 års garanti på Suzuki utombordsmotorer. Det innebär att du kan vända dig till vilken auktoriserad Suzuki återförsäljare eller verkstad som passar dig. Att äga en motor med Suzuki 7 års garanti innebär att du får tillgång till servicemeddelanden, åtgärder, information eller goodwill som du inte kan få nytta av på annat sätt. Suzuki 7 åriga garanti innebär ett bekymmersfritt ägande och trygghet för dig som kund. Många yrkesanvändare såsom t.ex. fiskeguider och ribcharterföretag, väljer Suzuki utombordare på grund av driftsäkerheten och prestandan.
För att sköta din motor på bästa sätt och för att garantierna skall gälla, är det viktigt att du servar din motor enligt serviceschemat hos en auktoriserad Suzuki Marin-verkstad. Första servicen skall göras efter 20-drifttimmar eller under första säsongen. Därefter ska servicen utföras var 100:e drifttimme eller en gång/år. Gärna i samband med upptagningen på hösten.
Rigglängd
Rätt rigglängd behöver för att propeller och motorns vattenpump ska fungera riktigt och att du ska kunna nyttja motorns prestanda på ett riktigt sätt. Man väljer inte rigglängd efter vattendjupet vid båtplatsen. Följ båt tillverkarens rekommendrad rigglängd. Om du inte kan finna den följar här några riktlinjer för val av motor rigg.
Båtens akterspegelns höjd är ett enkelt sätt att faställa om båten behöver en lång eller kort rigg på motorn. Givetvis spelar utformning på botten och typ av båt in på val av rätt längd men utgångsregeln är höjden på akterspegeln.
Akterspegels höjd upp till 400 mm ( under 40 cm ) - Kort rigg
Akterspegels höjd över 400 mm ( över 40 cm ) - Lång rigg
Motorns akterspegelshöjd är ett annat sätt att mäta sig fram till rätt rigglängd. Då används nedanstående formel.
Kort rigg - Motorns akterspegelshöjd upp till 416mm
Lång rigg - Motorns akterspegelshöjd 416mm - 521mm
Extra lång rigg - Motorns akterspegelshöjd 521mm - 556mm
Ultra lång rigg - Motorns akterspegelshöjd 556mm - 622mm
På moderna båtar är det ganska vanligt att man "hissar" motorn för maximal prestanda. Det innebär att antikavitationsplanet hamnar över akterspegelns nedersta punkt. I vissa fall upp så mycket som 30mm. Följ båttillverkarens rekomendationer.