Suzuki DF 20 AES EFI
Bränsleinsprutning
Suzuki var först med att introducera bränsleinsprutning i denna storlek på utombordsmotorer. Suzukis ingenjörer har gjort ett otroligt jobb med att utveckla detta system utan att addera oönskat utrymme eller vikt. Systemkomponenterna, däribland en inbyggd högtrycksbränslepump, spjällhus, bränslekylare, ångseparator och bränsleinjektor har konstruerats om och är nu nedskalade versioner av av komponenter som finns Suzukis stora motorer. Systemet drivs batterilöst, ytterligare en industriledande funktion som är först i klassen. Detta ger användaren snabbare starter, smidigare gång och högre acceleration i alla förhållanden utan att något batteri behövs (batteri används till elstartade modeller)
Multi-Point sekventiell elektronsik bränsleinsprutning
Suzuki var första tillverkaren som använde multi-point sekventiell elektronisk bränsleinsprutning i fyrtakts utombordare. Det är nu standardfunktion som ger snabbare starter och jämnare acceleration för alla Suzuki utombordare.
Lean Burn
Bränsleekonomi är viktigt för alla båtägare. Suzukis Lean Burn Fuel Controll teknologi är utvecklad för att spara bränsle både vid låga hastigheter och upp i marschfart. Detta genom att förutspå bränslebehovet enligt driftförhållandena och förser motorn med optimerad bränsle/luft blandning.
Vad följer med till motorn:
DF20AES Kort rigg, manuel & elektrisk start med rorkult
Batterikabel (ringkabelsko)
12L Bränsletank med slang
Manual
Miljömärkning
Euro 1 Emissions Standards (EU direktiv 2003/44/EC)
Detta märke representerar anpassningen för de EU-direktiv som gäller avgas- och bullernivå.
EU-direktiven är satta av EU parlamentet och Rådet. Denna standard började gälla från den 1 januari 2006. De utombordsmotorer som uppfyllde emissionsstandarden för 2005 inkluderas även under denna klassificering.
CARB trestjärnig och tvåstjärnig
Stjärnmärkena representerar motorer som håller kraven från California Air Resources Board´s (CARB) 2008 emissionstandard. Det tvåstjärniga märket betyder att motorn håller kraven från 2004. CARB 2008 (trestjärnig) och CARB 2004 (tvåstjärnig) håller 65% respektive 20% lägre emissions än EPA 2006 standarden. Samtliga 2007 års modeller uppfyller kraven för CARB 2008.
Garanti
7 års garanti på Suzuki utombordsmotorer. Det innebär att du kan vända dig till vilken auktoriserad Suzuki återförsäljare eller verkstad som passar dig. Att äga en motor med Suzuki 7 års garanti innebär att du får tillgång till servicemeddelanden, åtgärder, information eller goodwill som du inte kan få nytta av på annat sätt. Suzuki 7 åriga garanti innebär ett bekymmersfritt ägande och trygghet för dig som kund. Många yrkesanvändare såsom t.ex. fiskeguider och ribcharterföretag, väljer Suzuki utombordare på grund av driftsäkerheten och prestandan.
För att sköta din motor på bästa sätt och för att garantierna skall gälla, är det viktigt att du servar din motor enligt serviceschemat hos en auktoriserad Suzuki Marin-verkstad. Första servicen skall göras efter 20-drifttimmar eller under första säsongen. Därefter ska servicen utföras var 100:e drifttimme eller en gång/år. Gärna i samband med upptagningen på hösten.
Rigglängd
Rätt rigglängd behöver för att propeller och motorns vattenpump ska fungera riktigt och att du ska kunna nyttja motorns prestanda på ett riktigt sätt. Man väljer inte rigglängd efter vattendjupet vid båtplatsen. Följ båt tillverkarens rekommendrad rigglängd. Om du inte kan finna den följar här några riktlinjer för val av motor rigg.
Båtens akterspegelns höjd är ett enkelt sätt att faställa om båten behöver en lång eller kort rigg på motorn. Givetvis spelar utformning på botten och typ av båt in på val av rätt längd men utgångsregeln är höjden på akterspegeln.
Akterspegels höjd upp till 400 mm ( under 40 cm ) - Kort rigg
Akterspegels höjd över 400 mm ( över 40 cm ) - Lång rigg
Motorns akterspegelshöjd är ett annat sätt att mäta sig fram till rätt rigglängd. Då används nedanstående formel.
Kort rigg - Motorns akterspegelshöjd upp till 416mm
Lång rigg - Motorns akterspegelshöjd 416mm - 521mm
Extra lång rigg - Motorns akterspegelshöjd 521mm - 556mm
Ultra lång rigg - Motorns akterspegelshöjd 556mm - 622mm
På moderna båtar är det ganska vanligt att man "hissar" motorn för maximal prestanda. Det innebär att antikavitationsplanet hamnar över akterspegelns nedersta punkt. I vissa fall upp så mycket som 30mm. Följ båttillverkarens rekomendationer.