Honda BF 30 - UTGÅTT
Snabbare acceleration
Till BF 30 introducerar Honda nu sin beprövade PGM-IG - teknik, ett mikrodatorstyrt tändsystem, som optimerar tändinställningen vid alla varvtal, och därmed ger jämnare acceleration och bättre bränsleekonomi. När det gäller säkerheten, kan du alltid lita på Hondas elektroniskt styrda övervakningssystem.
Lätt att manövrera
BF 30 är utrustad med växelreglage på motorns framsida, en läthanterlig friktionsratt för gasen och en spak för styrfunktionen, som inte kräver användning av några verktyg - allt samverkar för enkel manövrering. Dessutom har motorerna ett unikt system av motorupphängningen, som eliminerar vibrationerna och låter dig njuta obegränsat av sjöturen.
Rorkult och elstart.
BF 30 med rorkultstyrning och elstartfunktion. Startknappen sitter lätt åtkomligt på den extra långa rorkulten. Kabelanslutning till startbatteri är monterat på motorn färdig att ansluta till batteri. Elstartade modeller laddar 10A.
Gastilt
BF 30 SHGU är utrustad med Gastilt som förenklar tunga lyft vid uppfällning samt nerfällning av motorn. Gasfjädern sitter mellan motor och motorfäste och trycker upp motorn.
Unikt varningssystem
Du behöver en motor, som inte sviker dig, särskilt om du är långt ute. BF 20 ger dig en rad värdefulla varningssystem för överhettning, oljetryck och övervarvning. Därför kan du alltid känna fullt förtroende för motorn, vilken sjötur du än ger dig ut på.
Låg driftsekonomi
Liksom resten av Honda-familjen har BF 30 mycket låga bränsle- och underhållskostnader. Under en solig dag till sjöss, är det mycket troligt att du blir törstig innan motorn blir det.
Kraft redan från start
Du untnyttjar den avsevärt större cylindervolymen för att få mer kraft på låga och medelhöga varvtal. Även på låga varv har du ett bra vridmoment och goda möjligheter att driva tunga skrov.
Funktioner
- 10 % större cylindervolym för högre effekt och vridmoment
- Trecylindriga för låg vikt och mjuk gång
- Digital tändning för precision effektivitet och god bränsleekonomi
- Elstart eller magnapullstart
- Modeller med Power Trim & Tilt
- Upfyller kraven i CARB 2008
- Extra lång rorkult för bättre komfort och styrning
- Automatchoke vid start
- Varningslampa för oljetryck
- Larmsystem för överhettning och övervarvningsskydd
Förpackningen innehåller
BF 30
Tank 25l med slanganslutning
Verktygssats
Svensk instruktionsbok
Garanti
5 års garanti på Honda utombordsmotorer. Hondas garanti innebär ett bekymmersfritt ägande och trygghet för dig som kund. För yrkesmässigt bruk gäller motsvarande garanti 1 år. Här kan du läsa mer om Honda 5 åriga garanti.
Miljövänliga utombordsmotorer från en miljövänlig anläggning.
Totalt tillverkas 19 modeller från 2,3 hk till 225 hk vid den toppmoderna Hosoe-anläggningen inom Hamamatsu-fabriken vid stranden av sjön Hamana. För att minska miljöpåverkan från anläggningen, har man fastställt ett riktmärke för miljöprestanda som konkretiserar Hondakonceptet "gröna fabriker".
Konceptet innebär att CO²-utsläppen ska minskas drastiskt med hjälp av Hondas solceller, effektivt utnyttjande av regnvatten, nollutsläpp av avloppsvatten under tillverkningsprocessen samt tillämpning av annan nyskapande teknik.
Rigglängd
Rätt rigglängd är viktigt för att propeller och motorns vattenpump ska fungera riktigt och att du ska kunna nyttja motorns prestanda på ett riktigt sätt. Man väljer inte rigglängs efter vattendjupet vid båtplatsen.
Akterspegelns höjd är ett enkelt sätt att faställa om båten behöver en lång eller kort rigg på motorn. Givetvis spelar utformning på botten och typ av båt in på val av rätt längd men utgångsregeln är höjden på akterspegeln.
Akterspegels höjd upp till 434 mm ( under 40 cm ) - Kort rigg
Akterspegels höjd upp till 561 mm ( över 40 cm ) - Lång rigg
Är akterspegels höjd ingen bra måttstock, som på segelbåtar med motorfäste i aktern ( nästa alltid lång rigg till segelbåt ) är tum regeln att antikavitationsplattan ska vara minst 100mm under vattenytan.