Honda BF 175 - UTGÅTT
Förbättrad prestanda och acceleration
Prestanda hos de nya V6-motorerna har förbättrats ytterligare, framför allt topphastigheterna, genom ett växelhus med helt ny profil som konstruerats särskilt för att minska motståndet under vattenytan. Det nya växelhuset i kombination med Hondas unika PGM-FI™-teknik och exklusiva BLAST™-teknik ger en motor som är kraftfull i hela varvtalsregistret. Därmed förbättras startprestanda och prestanda under snabba accelerationer från låga och mellanhöga hastigheter.
Hydrodynamiskt växelhus
Ett nytt hydrodynamiskt växelhus med finslipad utformning förbättrar den totala prestandan. En ny antikavitationsplatta minskar mängden vattenstänk ytterligare under körning. Vattenintagets nya utformning förbättrar vattenintaget och motorkylningen.
Bränsleekonomi
Honda är pionjär inom den moderna tekniken för fyrtakts utombordsmotorer och har nu även försett den nya serien V6-utombordsmotorer med företagets patenterade styrsystem för låg bränsleförbrukning. Genom att utöka det bränslesnåla förbränningsintervallet bidrar ECOmo till de nya motorernas låga bränsleförbrukning. Bränsleförbrukningen regleras noggrant av en O2-sensor i avgasröret. Denna mycket avancerade teknik ger nya BF175 en förstklassig bränsleekonomi vid marschfart.
Programmerad bränsleinsprutning (PGM-FI)
Utombordsmotorn BF 175 har exakt bränsleinsprutningsstryrning via ECU (Electronic Control Unit) vilket ger överlägsen förbränningskontroll, förbättrad bränsleekonomi och förbättrad startprestanda.
ECOmo (Economy Controlled Motor)
Denna funktion ger låg bränsleförbrukning med snål förbränning (Lean Burn). Det ger bränsleekonomi som är särskilt god vid marschfart. 20% mindre förbrukning än tidigare modell.
BLAST (Boosted Low Speed Torque)
ECU förstärker vridmomentet genom att optimera den tillförda bränslemängden och tändinställningen vid snabba accelerationer på låga varvtal. Detta
är unik Honda-teknik som väsentligt förbättrar accelerationsprestanda.
NMEA 2000-kompatibel
Eftersom avancerad elektronisk displayutrustning blir allt vanligare i alla typer av båtar har Honda strävat efter att utombordsmotorerna även fortsättningsvis ska uppfylla kundernas behov. Nya BF175 följer kraven i den internationella standarden NMEA 2000 (6) och är därmed kompatibla med ett brett utbud av elektronisk utrustning för marin användning. Denna internationellt erkända standard har utvecklats av NMEA och samlar kommunikationsprotokoll för marin elektronisk utrustning.
Särskild ytbehandlingsmetod
Honda har en unik ytbehandlingsmetod på utombordsmotorerna för att öka hållbarheten. Fyra skikt påförs och ger kraftfullt skydd mot rost, korrosion från saltvatten, försämringar på brund av ultraviolett strålning och andra element. Först en aluminiumbas och efter det, en särskild ytbehandlingsmetod, Epoxyprimer, akrylmetallicfärg och till sist ett klart akrylytskick.
Gröna framsteg på blått vatten
Honda har åttagit sig att göra båtlivet lika ansvarsfullt som det är roligt genom att utveckla båtmotorer som är ännu mer miljövänliga. Hondas utombordsmotorer har låga koldioxidutsläpp utan att tappa i utförande och prestanda. Nu kan du njuta av båtlivet och veta att vår planet har lättare för att andas.
Förpackningen innehåller
BF 175
Fjärrreglage
Elkabelanslutning reglage-motor-instrument
Varvräknare analog 80 mm
Power Trim & Tilt instrument 52 mm
Monteringssats för motor och regalge
Propeller Aluminium
Verktygssats
Svensk instruktionsbok
Honda 5 års Motor Garanti
Honda har 5 års garanti på utombordare för privat bruk. För att garantin ska gälla krävs en årlig service hos auktoriserad Honda-verkstad samt att Honda originaldelar används vid eventuell reparation. Garantin gäller ej slitdelar eller skador orsakade av ovarsam hantering. För yrkesmässigt bruk är garantin 1 år.. Hondas garanti innebär ett bekymmersfritt ägande och trygghet för dig som kund. Här kan du läsa mer om Honda 5 åriga garanti.
Miljövänliga utombordsmotorer från en miljövänlig anläggning.
Totalt tillverkas 19 modeller från 2,3 hk till 225 hk vid den toppmoderna Hosoe-anläggningen inom Hamamatsu-fabriken vid stranden av sjön Hamana. För att minska miljöpåverkan från anläggningen, har man fastställt ett riktmärke för miljöprestanda som konkretiserar Hondakonceptet "gröna fabriker".
Konceptet innebär att CO²-utsläppen ska minskas drastiskt med hjälp av Hondas solceller, effektivt utnyttjande av regnvatten, nollutsläpp av avloppsvatten under tillverkningsprocessen samt tillämpning av annan nyskapande teknik.
Rigglängd
Rätt rigglängd behöver för att propeller och motorns vattenpump ska fungera riktigt och att du ska kunna utnyttja motorns prestanda på ett riktigt sätt. Man väljer inte rigglängd efter vattendjupet vid båtplatsen. Följ båt tillverkarens rekommenderade rigglängd. Om du inte kan finna den följer här några riktlinjer för val av motor rigg.
Båtens akterspegels höjd är ett enkelt sätt att fastsälla om båten behöver en lång eller kort rigg på motorn. Givetvis spelar utformning på botten och typ av båt in på val av rätt längd men utgångsregeln är höjden på akterspegeln.
Akterspegels höjd upp till 400 mm ( under 40 cm ) - Kort rigg
Akterspegels höjd över 400 mm ( över 40 cm ) - Lång rigg
Motorns akterspegelshöjd är ett annat sätt att mäta sig fram till rätt rigglängd. Då används nedanstående formel.
Kort rigg - Motorns akterspegelshöjd upp till 416mm
Lång rigg - Motorns akterspegelshöjd 416mm - 521mm
Extra lång rigg - Motorns akterspegelshöjd 521mm - 556mm
Ultra lång rigg - Motorns akterspegelshöjd 556mm - 622mm
På moderna båtar är det ganska vanligt att man "hissar" motorn för maximal prestanda. Det innebär att antikavitationsplanet hamnar över akterspegelns nedersta punkt. I vissa fall upp så mycket som 30mm. Följ båttillverkarens rekommendationer.