Honda BF 135 LU
Bästa bränsleekonomin
BF 135 är den första utombordsmotorerna någonsin med linjär luft/bränsle-sensor (LAF) för exakt mätning av luft/bränsle-förhållandet. Detta ger en förbättring av bränsleekonomin med 45 % jämfört med en konventionell tvåtaktsmotor och med 15% jämfört med en direktinsprutad tvåtaktare. Med Hondas fyrtaktsteknik får du ut maximal effekt från varje droppe bensin.
Njut av den goda komforten!
BF 135 ger dig maximal prestanda i kombination med hög komfort. Den mycket mjuka och exakta växlingen ger utomordentlig manöverförmåga. De dubbla balansaxlarna reducerar motorns vibrationer och buller vilket ger dig klassens bästa komfort.
Programmerad bränsleinsprutning (PGM-FI)
Utombordsmotorn BF 135 har exakt bränsleinsprutningsstryrning via ECU (Electronic Control Unit) vilket ger överlägsen förbränningskontroll, förbättrad bränsleekonomi och förbättrad startprestanda.
ECOmo (Economy Controlled Motor)
Denna funktion ger låg bränsleförbrukning med snål förbränning (Lean Burn). Det ger bränsleekonomi som är särskilt god vid marschfart. 20% mindre förbrukning än tidigare modell.
NMEA 2000-kompatibel
Utombordsmotorn BF135 har en helt ny ECM-enhet som tillhandahåller motorstyrningsdata som är kompatibla med branschens standardprotokoll NMEA 2000*. Därigenom kan den nya BF135-motorn anslutas till befintliga eller nya CAN-nätverk på en mängd olika båtar.
NMEA 2000-kompatibiliteten säkerställer att nya BF135 uppfyller marknadens och kundens förväntningar genom att den kan anslutas till den varierande och sofistikerade elektroniska utrustning som användsav dagens båtentusiaster. Det rör sig bland annat om NMEA 2000-kompatibla apparater som kartplotters, ekolod och navigationsinstrument, alla dessa kan visa motordata.
Särskild ytbehandlingsmetod
Honda har en unik ytbehandlingsmetod på utombordsmotorerna för att öka hållbarheten. Fyra skikt påförs och ger kraftfullt skydd mot rost, korrosion från saltvatten, försämringar på brund av ultraviolett strålning och andra element. Först en aluminiumbas och efter det, en särskild ytbehandlingsmetod, Epoxyprimer, akrylmetallicfärg och till sist ett klart akrylytskick.
Hög driftsäkerhet
Utombordaren BF 135 är baserad på Honda Accords driftsäkra 2,3-liters motor och utnyttjar många beprövade komponeneter. Den elektroniska styrenheten övervakar samtliga motorparametrar, som t ex temperatur, varvtal och oljetryck för en störningsfri gång och optimal prestanda.
Gröna framsteg på blått vatten
Honda har åttagit sig att göra båtlivet lika ansvarsfullt som det är roligt genom att utveckla båtmotorer som är ännu mer miljövänliga. Hondas utombordsmotorer har låga koldioxidutsläpp utan att tappa i utförande och prestanda. Nu kan du njuta av båtlivet och veta att vår planet har lättare för att andas.
Funktioner
- Multipoint elektroniskt styrd bränsleinsprutning
- Variabelt luftintag för högre vridmoment vid låga varvtal
- Tre separata kylsystem för högsta effekt i förhållande till cylindervolymen
- LAF-givare för 45 % bättre bränsleekonomi än hos konventionella tvåtaktare
- Upfyller kraven i CARB 2008
- Dubbla balansaxlar för mindre vibrationer
- Färskvattenkylning för renspolning till skydd mot korrosion
- 40 A laddning ger mer ström till utrustning ombord
- Inbyggd vattenavskiljare i bränslesystemet
Förpackningen innehåller
BF 135
Fjärrreglage
Elkabelanslutning reglage-motor-instrument
Varvräknare analog 80 mm
Power Trim & Tilt instrument 52 mm
Monteringssats för motor och regalge
Propeller Aluminium
Verktygssats
Svensk instruktionsbok
Honda 5 års Motor Garanti
Honda har 5 års garanti på utombordare för privat bruk. För att garantin ska gälla krävs en årlig service hos auktoriserad Honda-verkstad samt att Honda originaldelar används vid eventuell reparation. Garantin gäller ej slitdelar eller skador orsakade av ovarsam hantering. För yrkesmässigt bruk är garantin 1 år.. Hondas garanti innebär ett bekymmersfritt ägande och trygghet för dig som kund. Här kan du läsa mer om Honda 5 åriga garanti.
Miljövänliga utombordsmotorer från en miljövänlig anläggning.
Totalt tillverkas 19 modeller från 2,3 hk till 225 hk vid den toppmoderna Hosoe-anläggningen inom Hamamatsu-fabriken vid stranden av sjön Hamana. För att minska miljöpåverkan från anläggningen, har man fastställt ett riktmärke för miljöprestanda som konkretiserar Hondakonceptet "gröna fabriker".
Konceptet innebär att CO²-utsläppen ska minskas drastiskt med hjälp av Hondas solceller, effektivt utnyttjande av regnvatten, nollutsläpp av avloppsvatten under tillverkningsprocessen samt tillämpning av annan nyskapande teknik.
Rigglängd
Rätt rigglängd behöver för att propeller och motorns vattenpump ska fungera riktigt och att du ska kunna utnyttja motorns prestanda på ett riktigt sätt. Man väljer inte rigglängd efter vattendjupet vid båtplatsen. Följ båt tillverkarens rekommenderade rigglängd. Om du inte kan finna den följer här några riktlinjer för val av motor rigg.
Båtens akterspegels höjd är ett enkelt sätt att fastsälla om båten behöver en lång eller kort rigg på motorn. Givetvis spelar utformning på botten och typ av båt in på val av rätt längd men utgångsregeln är höjden på akterspegeln.
Akterspegels höjd upp till 400 mm ( under 40 cm ) - Kort rigg
Akterspegels höjd över 400 mm ( över 40 cm ) - Lång rigg
Motorns akterspegelshöjd är ett annat sätt att mäta sig fram till rätt rigglängd. Då används nedanstående formel.
Kort rigg - Motorns akterspegelshöjd upp till 416mm
Lång rigg - Motorns akterspegelshöjd 416mm - 521mm
Extra lång rigg - Motorns akterspegelshöjd 521mm - 556mm
Ultra lång rigg - Motorns akterspegelshöjd 556mm - 622mm
På moderna båtar är det ganska vanligt att man "hissar" motorn för maximal prestanda. Det innebär att antikavitationsplanet hamnar över akterspegelns nedersta punkt. I vissa fall upp så mycket som 30mm. Följ båttillverkarens rekommendationer.