Mer biobränsle i tanken.
Ökat innehåll av biodrivmedel i både bensin och diesel.
Sverige har tidigare beslutat om reduktionsplikt och det senaste stora steget var den 1 augusti 2021. Det är nu mer biodrivmedel i bensin och diesel.
Alla bränslen förändras men största skillnaden för 95 är att den behåller logon men får beteckningen E10 i vår värld. (Bensin 98 innehåller ännu 5 % etanol).
De flesta bensinmotorer kan drivas med E10. Vissa äldre modeller kan få problem om de körs på bränslet i mer än undantagsfall. Det gäller bland annat bilar med tidiga direktinsprutade motorer från 1990-talet och början av 00-talet.
FAQ Vanliga frågor vi svarar på:
Vad är E10?
Bensin med upp till 10 % etanol i stället för tidigare 5 %.
Mer etanol i bensinen fördelar och nackdelar?
Fördel miljöanpassning. Nackdelar innebär fler tankstopp och fokus på underhåll och skydd för att minska reparationer och merkostnader.
Varför mer bioinblandning?
Biodrivmedel är ett kostnadseffektivt sätt att nå klimatmålen för nya bilar och befintlig fordonsflotta.
Vad betyder höginblandat och låginblandat bränsle?
Ett höginblandat drivmedel avser en produkt med till största del förnybart innehåll. För diesel gäller 98 procent förnybar andel. Allt annat definieras som låginblandad produkt.
RME i vanlig diesel?
I vanlig diesel gäller fortfarande max 7 procent RME enligt internationell standardspecifikation. RME100 kräver högre inblandning av tillsatser för att inte skapa ökade merkostnader och fungera korrekt.
Skillnader mellan HVO Diesel 100 och HVO?
HVO kombinerat med siffror, exempelvis HVO Diesel 100, avser en produkt som innehåller 100 procent förnybar andel. Anges enbart förkortningen HVO, hydrerad vegetabilisk olja, avses den
förnybara råvaran som omfattar vegetabiliska oljor och/eller animaliska fetter. Olika råvaror och inblandningar kräver mer eller mindre tillsatser för att minska följdproblem.
Vad kan man göra för att öka smörjningen, minska slitage och effektförluster?
Alla bränslen behöver tillsatser för att fungera i olika situationer. RISLONE har mycket effektiva smörjförstärkare och rengörare, Fuel Injector Cleaner UCL, (SX160710 & SX51732), som ökar smörjförmågan och rengör från beläggningar. Water Remover & Fuel Dryer (SX160720) som eliminerar vatten som absorberas i förflyttning, tankar och av bränslet. Produkterna är godkända för ALLA bränslen som är baserade på bensin, diesel och etanol oavsett kvalitet.
Regelbunden användning ger effektivare förbränning. Smörjskydd och mindre haverier. Effektivare avgasförbränning och mindre följdproblem. Bättre prestanda och skydd av bränsle och rörliga delar när produkten finns i systemet.
Samtliga produkter finns i stora som små förpackningar för olika behov. Vi hjälper gärna till med en analys av bränsle, användning och dosering för att öka mervärdet och minska stillestånd och problem.
Doseringsrekommendationer:
Bensin, etanol och dieselmotorer – varje tankning och vid behov 100mL till 50L. Doseringen kan halveras vid preventiv behandling. Fuel Injector Cleaner UCL, (SX160710 & SX51732)
Bensinfordon innan 2020 – varje tankning 25mL per 25L bensin oavsett kvalitet av Valve Protector blyersättning med Octane Booster (SX51741).
RISLONE har även en långtidsbehandling för skydd, problemlösning och effekt. Complete Fuel System Treatment Diesel (SX44740) för Diesel (alla förekommande blandningar) samt Complete Fuel System Treatment Petrol (SX44700) för bensin och etanolblandningar. Båda produkterna ersätter alla förekommande tillsatspaket och har en livslängd på 800 mil och kan användas vid akuta problem.
